Whiteboardanimaties


De uitdaging van verandering

Wij maken films die over verandering gaan. Veranderingen, zoals een nieuw meerjarenbeleid of de introductie van een bepaalde werkmethode, kunnen spanningen in een organisatie met zich meebrengen. Daarom maken wij films die uitleggen waarom er iets veranderd wordt. Onze films gaan niet over hoe goed een bedrijf nu presteert, maar juist over de reis naar een nóg beter resultaat.
 
Wij denken dat veranderfilms interessanter zijn dan films die laten zien hoe goed een bedrijf of product is. De kijker is in de loop der jaren geëvolueerd en gelooft niet meer in borstklopperij en sprookjes.
Wij vinden veranderfilms interessant omdat er een ontwikkeling in zit. Vanuit de huidige situatie wordt er een beweging gemaakt naar de toekomst. Bijvoorbeeld een meerjarenbeleidsplan. Dit levert vaak spanning op binnen een organisatie, want mensen houden niet van verandering.
 
Een film die bijvoorbeeld uitlegt waarom er in de toekomst nieuwe software of een bepaalde werkmethode gebruikt moet worden, gaat ook over verandering. Wij willen bij zo’n film niet uitleggen hoe die software of werkmethode werkt. Wij willen juist overbrengen waarom het anders moet en wat dat voor de kijker betekent.

Waarom onze whiteboardfilms werken

  • Onze whiteboardanimaties maken moeilijke dingen makkelijk en saaie dingen leuk. Niemand zit te wachten op ingewikkeld managementjargon of complexe schema’s. Onze films bevatten herkenbare situaties. Zo begrijpen de kijkers het verhaal en voelen ze zich aangesproken: “Hé, dit gaat over mij!” 
  • Er is een vraag die iedereen zich altijd stelt: “What’s in it for me?” Met onze films wordt draagvlak voor veranderingen gecreëerd en goodwill voor de organisatie gekweekt. Na het kijken zijn mensen ervan overtuigd dat dit "the way to go is". 
  • Onze films bevatten humor en nemen oud zeer weg. Zo creëren ze de ruimte om op een opbouwende manier met elkaar in gesprek te gaan. 
  • Wij verbinden de verandering aan de waarom-vraag. Waarom is de verandering nodig en waarom wordt gekozen voor deze weg? 
  • Omdat de boodschap in een verhalende video wordt gepresenteerd, blijft deze beter hangen dan opgesomde, feitelijke informatie.

Wanneer een whiteboardanimatie?

Whiteboardanimaties zijn een uitstekend medium om draagvlak te creëren voor een nieuwe strategie, een nieuwe werkwijze, een nieuwe positionering, een nieuw idee, een verandering. Hoe meer van de punten hieronder van toepassing zijn op uw plan, des te groter is de kans dat wij een geslaagde veranderfilm voor u kunnen maken die voor draagvlak in uw organisatie gaat zorgen.
Het gaat om een project of verandering met een grote impact en een vrij lange looptijd.
  
  • Het doel van de film is niet alleen maar om iets uit te leggen, maar belangrijker nog, om draagvlak en commitment te creëren. 
  • De doelgroep is groot. Minimaal honderden of duizenden mensen. Medewerkers, klanten, burgers, leerlingen en patiënten: de mensen voor wie je het allemaal doet. 
  • De basis van de verandering is een nieuwe kijk op een probleem of op de organisatie. 
  • Het gaat om een verandering die alleen maar kan slagen als de doelgroep begrijpt waarom het noodzakelijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen. 
  • En, last but not least, de afzender is niet bang voor zelfspot, zelfreflectie en een beetje humor.
Maar: wij kunnen natuurlijk niet toveren. Om bovengenoemde resultaten te bereiken moet een opdrachtgever ons ruimte geven, openstaan voor humor in het verhaal, en we moeten de eventuele zere plekken onomwonden kunnen benoemen.
  

Ons whiteboardteam

 Johanna Kroon – scenarioschrijfster
Scenarioschrijfster Johanna Kroon komt als eerste van ons team in actie. Zij is gespecialiseerd in verandercommunicatie. Johanna neemt interviews af met betrokkenen om tot een geloofwaardig script te komen. Ze is bijzonder goed in doorvragen en gaat moeilijke zaken niet uit de weg. Meer over haar uitgangspunten kunt u lezen op haar website.
 
Lex Dirkse – tekenaar
Lex Dirkse is de man met de creatieve tekenhand. Zijn tekeningen zijn méér dan een visuele ondertiteling: ze zetten het verhaal kracht bij, zijn grappig en verbinden de verschillende scriptelementen met elkaar. Ontekenbare begrippen, daar draait Lex zijn hand niet voor om – hij verrast telkens met creatieve oplossingen.
 
Jos Wabeke en zijn mannen – Brandspanking
En dan breekt het moment aan dat alle elementen moeten worden opgepoetst en
voorzien van special effects en animaties. Voor deze visuele afwerking werken we
samen met Jos Wabeke en zijn mannen van Brandspanking, tovenaars in beeldbewerking.
 
Jeroen Nadorp – expert in geluidseffecten
Jeroen Nadorp van Bob Kommer Studio’s brengt de film werkelijk tot leven. Hij is de hoorspelman, zou je kunnen zeggen. Voetstappen op het grind, ruisende bladeren, krijsende meeuwen – hij haalt al deze sfeerversterkers uit een paar kisten met kokosnoten, schuursponsjes, en legosteentjes. De laatste finishing touch!
 
Het aandeel van P&P
Wij, Paula Rennings en Pieter Vlamings, voeren de regie over het hele proces. Wij zorgen voor een vlotte productie van A tot Z. P&P maakt de offerte, bewaakt de planning, houdt de samenhang in de gaten, faciliteert de betrokkenen en staat garant voor een perfecte film die altijd op tijd wordt geleverd.

Heeft u een vraag of wilt u P&P beter leren kennen?

Neem dan gerust contact met ons op! Bel ons of stuur ons een e-mail. Wij vinden het leuk om kennis met u te maken!

Bel +31 (0) 76 543 90 47  stuur een bericht

   join us