Whiteboardanimaties



De uitdaging van verandering

Je kent het vast. Een organisatie wil een nieuwe werkmethode invoeren of een andere richting inslaan. Maar medewerkers begrijpen niet waarom dat nodig is. Het gaat toch goed zo?! Bijna elke verandering zorgt voor onrust. De vraag is dus: hoe buig je die onrust om naar productieve energie en draagvlak? 

Organisaties als Rijkswaterstaat, KPN, Abn*Amro, de Auditdienst Rijk, Alliander en gemeentes kiezen bij P&P vaak voor een whiteboard animatie: zo’n film waarin een voice over het verhaal vertelt, terwijl een tekenaar er in beeld bij tekent. Een whiteboard animatiefilm neemt je letterlijk aan de hand mee door het verhaal. De film laat het HOE WAT en WAAROM van de verandering zien.  Op deze website kun je allerlei voorbeelden bekijken van films die wij openbaar mogen maken. 
 
Maar, het genre whiteboard animatie heeft natuurlijk meer toepassingen.

Bijvoorbeeld: 
  • Vertellen waartoe een organisatie op aarde is. Kijk hier bijvoorbeeld naar de corporate story van woningcorporatie Tiwos 
  • Trainingen, zie bijvoorbeeld deze film over patiëntveiligheid: Meneer Berghuis maakt zich zorgen. Gemaakt in opdracht van alle verpleegopleidingen en ziekenhuizen. De opdracht was; maak 6 films die de 6 nieuwe protocollen uitleggen om te komen tot veiligere zorg. Dat leek ons niet motiverend voor de doelgroep. Gelukkig hadden wij een klant die te overtuigen was en mochten wij het anders aanvliegen. Enfin...lang verhaal kort, kijk maar hoe het geworden is. 
  • Publieksvoorlichting, bijvoorbeeld: Kopje koffie deurwaarder?,  over het wegwerken van schulden voordat het uit de hand loopt, of over het aanvragen van een omgevingsvergunning


Waarom onze whiteboardfilms werken

  • Onze whiteboardanimaties maken moeilijke dingen makkelijk en saaie dingen leuk. Niemand zit te wachten op ingewikkeld managementjargon of complexe schema’s. Onze films bevatten herkenbare situaties. Zo begrijpen de kijkers het verhaal en voelen ze zich aangesproken: “Hé, dit gaat over mij!” 
  • Er is een vraag die iedereen zich altijd stelt: “What’s in it for me?” Met onze films wordt draagvlak voor veranderingen gecreëerd en goodwill voor de organisatie gekweekt. Na het kijken zijn mensen ervan overtuigd dat dit "the way to go is". 
  • Onze films bevatten humor en nemen oud zeer weg. Zo creëren ze de ruimte om op een opbouwende manier met elkaar in gesprek te gaan. 
  • Wij verbinden de verandering aan de waarom-vraag. Waarom is de verandering nodig en waarom wordt gekozen voor deze weg? 
  • Omdat de boodschap in een verhalende video wordt gepresenteerd, blijft deze beter hangen dan opgesomde, feitelijke informatie.

Wanneer een whiteboardanimatie?

Whiteboardanimaties zijn een uitstekend medium om draagvlak te creëren voor een nieuwe strategie, een nieuwe werkwijze, een nieuwe positionering, een nieuw idee, een verandering. Hoe meer van de punten hieronder van toepassing zijn op uw plan, des te groter is de kans dat wij een geslaagde veranderfilm voor u kunnen maken die voor draagvlak in uw organisatie gaat zorgen.
Het gaat om een project of verandering met een grote impact en een vrij lange looptijd.
  
  • Het doel van de film is niet alleen maar om iets uit te leggen, maar belangrijker nog, om draagvlak en commitment te creëren. 
  • De doelgroep is groot. Minimaal honderden of duizenden mensen. Medewerkers, klanten, burgers, leerlingen en patiënten: de mensen voor wie je het allemaal doet. 
  • De basis van de verandering is een nieuwe kijk op een probleem of op de organisatie. 
  • Het gaat om een verandering die alleen maar kan slagen als de doelgroep begrijpt waarom het noodzakelijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen. 
  • En, last but not least, de afzender is niet bang voor zelfspot, zelfreflectie en een beetje humor.
Maar: wij kunnen natuurlijk niet toveren. Om bovengenoemde resultaten te bereiken moet een opdrachtgever ons ruimte geven, openstaan voor humor in het verhaal, en we moeten de eventuele zere plekken onomwonden kunnen benoemen.
  

Ons whiteboardteam

 Johanna Kroon – scenarioschrijfster
Scenarioschrijfster Johanna Kroon komt als eerste van ons team in actie. Zij is gespecialiseerd in verandercommunicatie. Johanna neemt interviews af met betrokkenen om tot een geloofwaardig script te komen. Ze is bijzonder goed in doorvragen en gaat moeilijke zaken niet uit de weg. Meer over haar uitgangspunten kunt u lezen op haar website.
 
Lex Dirkse – tekenaar
Lex Dirkse is de man met de creatieve tekenhand. Zijn tekeningen zijn méér dan een visuele ondertiteling: ze zetten het verhaal kracht bij, zijn grappig en verbinden de verschillende scriptelementen met elkaar. Ontekenbare begrippen, daar draait Lex zijn hand niet voor om – hij verrast telkens met creatieve oplossingen.
 
Jos Wabeke en zijn mannen – Brandspanking
En dan breekt het moment aan dat alle elementen moeten worden opgepoetst en
voorzien van special effects en animaties. Voor deze visuele afwerking werken we
samen met Jos Wabeke en zijn mannen van Brandspanking, tovenaars in beeldbewerking.
 
Jeroen Nadorp – expert in geluidseffecten
Jeroen Nadorp van Bob Kommer Studio’s brengt de film werkelijk tot leven. Hij is de hoorspelman, zou je kunnen zeggen. Voetstappen op het grind, ruisende bladeren, krijsende meeuwen – hij haalt al deze sfeerversterkers uit een paar kisten met kokosnoten, schuursponsjes, en legosteentjes. De laatste finishing touch!
 
Het aandeel van P&P
Wij, Paula Rennings en Pieter Vlamings, voeren de regie over het hele proces. Wij zorgen voor een vlotte productie van A tot Z. P&P maakt de offerte, bewaakt de planning, houdt de samenhang in de gaten, faciliteert de betrokkenen en staat garant voor een perfecte film die altijd op tijd wordt geleverd.

Heeft u een vraag of wilt u P&P beter leren kennen?

Neem dan gerust contact met ons op! Bel ons of stuur ons een e-mail. Wij vinden het leuk om kennis met u te maken!

Bel +31 (0) 76 543 90 47  stuur een bericht

   join us